SKUESPILLERBANK.DK

Filmhøjskolen benytter skuespillere, når eleverne laver deres afgangsfilm. Filmene er typisk af en varighed på ca. 12 minutter.

Filmene offentliggøres på Filmmagasinet EKKO og på skolens sociale medier.

Samtidig får skuespillerne ret til at benytte filmene i deres videre arbejde - eksempelvis i showreels eller ved søgning af uddannelse.

Skuespillere deltager i elevproduktionerne uden at modtage honorar, men Filmhøjskolen betaler transport, forplejning og overnatning for de deltagende skuespillere.

Der laves en medvirkende-kontrakt inden optagelserne begynder.

Film produceret på Filmhøjskolen har intet kommercielt sigte, og skolen vil aldrig modtage indtægt fra en film, der er produceret på skolen.

LIDT OM AFGANGSFILM PÅ FILMHØJSKOLEN

Vores elever har produceret over 300 film og vi er blevet en skole som både offentligheden og filmbranchen har kendskab til. Elevernes afgangsfilm har for hver semester premiere på Filmmagasinet Ekko og vi var både stolte og beærede over da bladet skrev om os under overskriften :

Mangfoldigheden sprudler i talenters film

"Og så må man konstatere, at de unge filmskabere går forrest, når det gælder branchens aktuelle buzzord: mangfoldighed.

Der strømmer en naturlig åre af etnisk og seksuel diversitet gennem filmene, der udfolder genrer som thriller og gys, men også både søskende-, venskabs- og parforholdsdrama.

Imponerende niveau

Filmhøjskolen Møn har siden 2017 tilbudt unge mennesker undervisning i filmens verden.

Vi besøgte i 2020 filmhøjskolen og skrev en reportage om det kreative miljø, som har en stærk lærerstab med blandt andre folk uddannet fra Den Danske Filmskole. Samme år vandt kortfilmen Lidt endnu, der blev produceret på Filmhøjskolen Møn, Publikum Prisen ved Ekko Shortlist Awards.

Siden er flere talentfulde kortfilm fra filmhøjskolen kommet på Ekko Shortlist, og niveauet blandt eleverne er altid overraskende imponerende.

I mange år har European Film College i Ebeltoft været den førende filmhøjskole i Danmark, men efterhånden begynder Filmhøjskolen Møn at ligne et stærkt alternativ til den jyske filmuddannelse."

Untitled-1.jpg