7 SVAR PÅ RIGTIG GODE SPØRGSMÅL, SOM VI OFTE FÅR PÅ FILMHØJSKOLEN.

Hvem går på Filmhøjskolen?

På Filmhøjskolen er der maksimalt 36 elever, og de er typisk mellem 19-29 år. De fleste er i starten af tyverne. Der er en ligelig kønsfordeling på skolen, og plads til alle.

Hvad skal man kunne for at gå på Filmhøjskolen?

Der er ingen krav til elevernes kunnen, før de kommer på Filmhøjskolen. Vi forventer at vores elever er rummelige, gode kammerater og at de elsker film. Resten lærer man under forløbet. Nogle elever har lavet film før, andre har ikke.

Hvem underviser på Filmhøjskolen?

På Filmhøjskolen er der et fast personale, der underviser en del af tiden. Det er også de faste folk, der laver højskoledage, udflugter og hjælper eleverne med arrangementer.

Undervisningen i de filmtekniske fag og skolens filmproduktioner varetages af gæstelærere, der kommer fra den danske filmbranche. De bor og arbejder på skolen, så længe de underviser.

Hvordan arbejder man med film på filmhøjskolen?

På Filmhøjskolen veksles der mellem undervisning, samvær og produktion af film. Vores skole er indrettet så eleverne altid kan låne udstyr og, i grupper, arbejde i egne produktionsrum. Eleverne er stort set altid i gang med enten at udvikle, skyde eller redigere film og filmiske opgaver.

På Filmhøjskolen arbejder vi både med fiktionskortfilm og dokumentariske projekter.

I vores biograf ser vi en masse interessante, anderledes og underholdende film, henover semestret.

Hvad bruger eleverne det faglige på Filmhøjskolen til?

Nogle elever ønsker blot at finde ud af om film og filmbranchen er noget for dem. Nogle ser muligheder i at bruge filmmediet til at formidle f.eks. kunst eller politik.

Andre elever ved allerede fra starten, at film skal være den branche de vil arbejde i, når de er færdige på skolen.

Enkelte ved fra starten, at de vil være eksempelvis manuskriptforfatter, instruktør eller måske klipper. Men alle lærer det samme grundlæggende, om de faglige roller på en film. Senere i forløbet kan man dykke ned i den funktion og det felt, man har en særlig interesse for.

Der er altid elever der, efter at have mødt hinanden her på Filmhøjskolen, begynder at skabe film sammen. Der er også en del elever, der søger mod videregående uddannelser indenfor medier og levende billeder. Heriblandt Den danske Filmskole, Super 16, Via University College, Film og tv-produktionsuddannelsen, eller nogle af de andre gode uddannelser, der findes i Danmark og Europa. Endelig er der elever der vælger at fortsætte her på Filmhøjskolen, som det vi kalder projektelev.

Hvor meget fylder det sociale på Filmhøjskolen?

Det er vores erfaring, at det sociale fylder ligeså meget som det faglige på Filmhøjskolen. Eleverne lærer meget hurtigt hinanden at kende, og de opfatter sig selv som én gruppe, der drager stor omsorg for hinanden.

Noget af det vigtigste for os, der arbejder på skolen er, at eleverne føler sig trygge og hjemme på skolen.

Elevernes fritid går bl.a. med filmaftner, onsdagscafé med brætspil, te og kage, fitness, hyggeaftner og naturligvis fester.

Eleverne har derudover en række udvalg, hvor de tilrettelægger aktiviteter og planlægger fælles oplevelser.

Filmhøjskolen bor midt i Stege – en lille by med både cafeer, tøjbutikker og dagligvareforretninger. Vi er så tæt på hav og natur, at vi dagligt kan gøre brug af vores smukke omgivelser. Bade og gå i sauna på vores lille havbadeanstalt Svanen. Gå ture i skoven eller køre ud til Møns Klint.

Er Filmhøjskolen en rigtig højskole?

JA! Filmhøjskolen er en rigtig folkehøjskole med morgensang, debatter og perspektiv på både vores samtidige liv, hvor vi kommer fra, og hvor vi skal hen. Det specielle ved vores skole er, at alle elever gennemgår de samme undervisningsforløb, og at alle elever er på skolen, fordi de elsker film og gerne vil skabe deres egne.

Er Filmhøjskolen et godt sted for mig, hvis jeg har(eller har haft) personlige udfordringer?

På Filmhøjskolen, som alle andre steder i samfundet, er det ikke ualmindeligt at nogle af eleverne har oplevet at livet har været udfordrende. Elever der har oplevet depression, angst eller en spiseforstyrrelse, for blot at nævne nogle eksempler. Vi er ikke et sted der tilbyder behandling, men vi har mentorer og der er altid personale, der kan og vil tage en snak med eleverne.

Vi oplever meget ofte at den bagage man har med sig, i løbet af semestret træder lidt i baggrunden og fylder mindre. Måske fordi man som ung på højskole ’skifter scene’ og oplever et nyt fællesskab, med stor rummelighed.

Vi mener selv, det er en stor hjælp for alle at vi åbent taler om retten til at være forskellig, og at vores personale og elever er gode til at passe på hinanden.

På Filmhøjskolen kan vi bedst hjælpe og forstå, når vores elever deler de også lidt svære ting med os. Vores skole er åben for alle, der kan indgå i fællesskabet.

Vi kan tage højde for at nogle elever i perioder har behov for lidt ekstra omsorg eller ro. I hverdagen er der imidlertid ikke særligt fokus på det forhold, at mange unge mennesker har slået sig lidt på livet.